PENGARUH PROMOSI DAN STORE ATMOSPHERE TERHADAP IMPULSE BUYING DENGAN SHOPPING EMOTION SEBAGAI VARIABEL INTERVENING PADA DEPARTEMENT STORE MIROTA KAMPUS YOGYAKARTA PENGARUH PROMOSI DAN STORE ATMOSPHERE TERHADAP IMPULSE BUYING DENGAN SHOPPING EMOTION SEBAGAI VARIABEL INTERVENING PADA DEPARTEMENT STORE MIROTA KAMPUS YOGYAKARTA

Main Article Content

Dara Kania Indraswari

Abstract

This study aimed to analyze the effect of promotions and store atmosphere against impulse buying either directly or through an intervening variable that is shopping emotion. The object of this research is the department store Mirota Campus Yogyakarta. This study using purposive sampling method. The samples used were 100 samples. The type of data in this research is the primary data where the data was obtained directly from the source using a questionnaire as an instrument in the study. This study uses SPSS with path analysis as a research model. The results showed that the store atmosphere affect consumers in making impulse buying either directly or through an intervening variable. While the promotion does not significantly influence consumer behavior in doing impulse buying. Shopping emotion as an intervening variable mediating variables only store atmosphere while the promotion is not.

Article Details

Section
Articles

References

Akbar, M., Winda Jubaidah, Marifah Yuliani. Analisis Kinerja Keuangan PT. Bank Bca Syariah Menggunakan Metode Risk Profil, Good Corporate Governance, Earning and Capital (RGEC) dan Economic Value Added (EVA). CAM Journal; Change Agent for Management Journal, 7 (1), 10-23.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Basuki, A. T., & Prawoto, N. (2016). Analisis Regresi Dalam Penelitian Ekonomi dan Bisnis: DilengkapiAplikasi SPSS & Eviews. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Cakraningrat, P. W., & Ardani, I. S. (2016). Pengaruh Promosi dan Store Atmosphere Terhadap Shopping Emotion dan Impulse Buying di Discovery Shopping Mall. E-Jurnal Manajemen Unud, Vol. 5, No.7, 2016: 4423-4452, 4423.

Effendi, S., & Tukiran. (2012). Metode Penelitian Survei. Jakarta: LP3ES.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dangan Program IBM SPSS19. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 19. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hartono, J. (2013). Metodologi Penelitian Bisnis Salah Kaprah dan pengalaman-pengalaman. Yogyakarta: BPFE.

Indriantoro, N. (1999). Metodologi Penelitian Bisnis. Yogyakarta: BPFE.

Jubaidah, Winda, Yulianti, Tiarasari Mawi. Pengaruh Tanggung Jawab dan Disiplin terhadap Prestasi Kerja Pegawai di Kantor Pendidikan Kabupaten Berau. CAM Journal; Change Agent for Management Journal, 7 (1), 46-50.

Kotler, P dan Amstrong, Gary. (2001). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kuncoro, M. (2013). Metode Riset Untuk Binis dan Ekonomi. Jakarta: Erlangga.

Kurniawan, D., & Kunto, Y. S. (2013). Pengaruh Promosi dan Store atmosphere Terhadap Impulse Buying Dengan Shopping Emotion Sebagai Variabel Intervening Studi Kasus Di Matahari Departement Store Cabang Supermall Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 7.

Kurniawati, D., & Restuti, S. (2014). Pengaruh Sales Promotion dan Stote Atmosphere Terhadap Shopping Emotion dan Impulse Buying Pada Giant Pekanbaru. Jurnal Tepak Manajemen Bisnis, 24.

Leba, E. (2015). Pengaruh Atmosfer Gerai dan Promosi Terhadap Pembelian Impulsif Yang Dimediasi Emosi Positif. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen volume 4, Nomor 1, 16.

Peter, J.P dan J.C. Olson. (2013). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran Buku 1. Jakarta: Salemba Empat.

Peter, J.P dan J.C. Olson. (2014). Prilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran Buku 2. Jakarta: Salameba Empat.

Pragita, A. A., Fauzi, A., & Kumadji, S. (2014). Pengaruh Store Atmosphere (Suasana Toko) Terhadap Emosi dan Dampaknya Kepada Keputusan Pembelian (Survey pada Pengunjung Baker's Kings di Mall Olimpic Garden Malang). Jurnal Profit Volume 7 No 1, 3.

Sekaran, U. (2006). Research Methods for Business. Jakarta: Salemba Empat.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Utami, C. W. (2014). Manajemen Ritel : Strategi dan Implementasi Ritel Modern. Jakarta: Salemba Empat.